Suzuki maakt prijzen crossover *<br/> GSX-S1000GX* bekend
Persbericht

Suzuki maakt prijzen crossover
GSX-S1000GX
bekend

Uiteraard met 6 jaar fabrieksgarantie

Suzuki maakt prijzen crossover GSX-S1000GX bekend

  • GSX-S1000GX vanaf 18.499 euro
  • Ultieme, sportieve motorfiets waarmee de rijder alle kanten op kan
  • Diverse accessoire-pakketten maken personalisatie mogelijk

Suzuki maakt de Nederlandse consumentenprijs van zijn eerste crossover bekend: de nieuwe Suzuki GSX-S1000GX. Deze Supreme Sport Crossover is Suzuki’s visie op wat een luxueuze crossover moet bieden en neemt in de line-up van Suzuki een unieke plek in, want hij valt precies tussen sport tourers en adventure tourers in. De nieuwe GX wordt begin 1e kwartaal 2024 bij de Nederlandse Suzuki dealers verwacht.

Alleen het beste van het beste

Topprestaties, maximaal comfort en een agressief ogend supersportdesign: in een notendop is dat wat de nieuwe Suzuki GSX-S1000GX te bieden heeft. De machine combineert de beste elementen van de GSX-S1000GT en V-STROM 1050 en voegt daar een unieke, uiterst comfortabele zithouding en een zeer innovatief elektronicapakket aan toe.

Slimme wielophanging

De GSX-S1000GX is de eerste Suzuki-motorfiets met Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES). Dit systeem maakt niet alleen gebruik van voertuig- en snelheidsinformatie van de IMU en wielsnelheidssensoren, maar ook van zeer nauwkeurige slagsensoren geïntegreerd in zowel de voor- als achterwielophanging om on-the-go de optimale demping te bepalen, geheel afgestemd op de rijsituatie. De slimme ophanging van de GX herkent ook automatisch de belasting op het achterwiel via de Automatic Rear Suspension Modes. Als deze toeneemt door bijvoorbeeld bagage of een passagier, kiest de achtervering zelf elektronisch voor een passende veervoorspanning in de ‘AUTO’ modus. Ten opzichte van de GSX-S1000GT heeft de GX een grotere veerweg (150 mm voor en achter) waardoor er meer bodemvrijheid ontstaat, evenals een meer recht-op-zitpositie.

SDMS-α biedt geavanceerde rijmodi

De nieuwe GX is daarnaast uitgerust met Suzuki Drive Mode Selector Alpha, een voorziening die voorheen enkel voorbehouden was aan de iconische Hayabusa. SDMS-α biedt diverse rijmodi alsook elektronische assistentiesystemen waarbij rijders ook nog individuele instellingen kunnen kiezen. Naast de instelbare gasreactie en tractiecontrole bevat SDMS-α ook het nieuwe Active Damping Control (ADC) voor de optimale demping. Dit systeem biedt vier elektronisch geregelde dempingsmodi, te weten ‘Hard’, ‘Medium’, ‘Soft’ en de aanpasbare instelling ‘User’.

Krachtige, koppelrijke viercilinder

De nieuwe GX is uitgerust met een koppelrijke en bovenal krachtige 999 cc vier-in-lijn. Deze vloeistofgekoelde viercilinder levert 106 Nm koppel bij 9.250 toeren per minuut en het piekvermogen bedraagt 112 kW (152 pk) bij 11.000 toeren per minuut. Systemen als Suzuki Easy start, een Bi-directional Quick Shift System, Suzuki Clutch Assist System (SCAS) en Low RPM Assist zorgen voor extra gebruiksgemak. Dankzij een brandstoftank van 19 liter is het geen enkel probleem om comfortabel grotere afstanden te overbruggen.

Comfort op alle fronten

Naast sportiviteit blinkt de GX ook uit in comfort. Ten opzichte van de GT staat het stuur 55 mm dichter bij de rijder zodat een meer rechtop-zitpositie ontstaat. Het nieuwe stuur is 50 mm breder en meet 877 mm voor extra gevoel van controle. Maximale feedback komt ook voort uit het solide twin-spar aluminium frame met de aluminium swingarm van de GSX-R1000. De radiaal gemonteerde Brembo monobloc remklauwen en twee 310 mm grote zwevende remschijven bij het voorwiel zorgen voor de nodige remkracht. Achter is een enkele hydraulische remschijf geplaatst. De GX staat standaard op Dunlop SPORTMAX Roadsport 2-banden in de maat 120/70ZR17 voor en 190/50ZR17 achter.

Fors 6,5-inch TFT-kleurendisplay

De Suzuki GSX-S1000GX beschikt over een 6,5-inch TFT-kleurendisplay met dag- en nachtmodus. De rijder kan eenvoudig een iOS- of Android-smartphone koppelen via Wi-Fi en Bluetooth of gebruikmaken van SUZUKI mySPIN (Google Play Store of Apple App Store) waarmee hij de inhoud van de telefoon, contacten, kalender, muziek en kaart-apps op het grote TFT-kleurenscherm kan tonen. Het opladen van de smartphone on-the-go kan via een USB-laadpoort links naast het display.

Drie pakkende kleuren

De nieuwe Suzuki GSX-S1000GX is verkrijgbaar vanaf 18.499 euro, een in dit segment uiterst competitieve prijs voor een machine die Superbike-prestaties, topcomfort, diverse rijmodi, cruise control en 6 jaar fabrieksgarantie biedt. De GX is verkrijgbaar met keuze uit drie opvallende kleuren, te weten Metallic Triton Blue (YSF), Glass Sparkle Black (YVB) of het speciaal voor de GX ontwikkelde Pearl Mat Shadow Green (QU5). Bij alle versies zijn de voorvork en achterwielophanging in goud afgewerkt. Dit zorgt voor een fraai contrast met de in zwart uitgevoerde uitlaatdemper en krachtbron.

GSX-S1000GX_M4_YSF_Diagonal

Metallic Triton Blue (YSF)

GSX-S1000GX_M4_YVB_Diagonal

Glass Sparkle Black (YVB)

GSX-S1000GX_M4_QU5_Diagonal

Pearl Mat Shadow Green (QU5).

GX pack en GX+ pack

Suzuki levert de nieuwe GX naar keuze met aantrekkelijk geprijsde accessoirepakketten. Het GX pack (999 euro) bestaat uit bijpassende zijkoffers met sloten en in kleur gespoten delen. Het GX+ pack (1.399 euro) biedt dezelfde zijkoffer-set, aangevuld met comfortabele handvatverwarming, bobbins en een tankpad.

Download persbericht en beeldmateriaal