De nieuwe Grand Crossover: *SV-7GX*
Persbericht

De nieuwe Grand Crossover: SV-7GX

Nieuwe crossover combineert het beste van sport, tour en avontuur

Suzuki Motoren introduceert nieuwe Grand Crossover: de SV-7GX

Suzuki introduceert met de SV-7GX een compleet nieuw model in het middensegment. De SV-7GX combineert een karaktervolle V-twin met comfort en veelzijdigheid. Deze nieuwkomer biedt sportieve wendbaarheid, geavanceerde elektronica en ergonomie, verpakt in een slank en toegankelijk ontwerp. Dankzij de balans van sportieve rijeigenschappen, comfort en slimme rijassistentiesystemen is de SV-7GX een echte allrounder. De motor is geschikt voor zowel nieuwe als ervaren motorrijders die op zoek zijn naar een wendbare motor met karakter.

Het crossover-concept van deze Suzuki is uitgerust met 17"-wielen voor een optimaal weggedrag en een rechte zithouding voor controle en comfort. Deze opzet spreekt een brede doelgroep aan: van motorrijders die overstappen naar hun eerste grote motor tot ervaren rijders die een lichter alternatief zoeken.

Het kloppend hart van de Suzuki SV-7GX is de befaamde 645 cm³ 90° V-twin. Deze motor staat bekend om zijn soepele trekkracht, betrouwbaarheid en levensduur. De krachtbron is nu voorzien van moderne technologie zoals Ride-by-wire gasklepbediening, drie rijmodi, tractiecontrole en een Bi-directional Quick Shifter voor moeiteloos op- en terugschakelen.

De SV-7GX heeft het silhouet van een straatmotor met de dynamische lijnen van een adventure tourer. De aerodynamisch gevormde kuip is ontwikkeld in de windtunnel en voorzien van een in drie standen verstelbaar scherm, standaard handkappen voor extra comfort onder uiteenlopende omstandigheden.

Met zijn ergonomische zitpositie – een zadelhoogte van 795 mm, optimaal gepositioneerd stuur en dito voetsteunen – laat de SV-7GX zich gemakkelijk sturen en biedt hij ook op langere ritten comfort. Het lichte, stijve frame zorgt voor stabiliteit.

Suzuki voorziet de SV-7GX van praktische functies, zoals een geïntegreerde bagagedrager, LED-verlichting en een TFT kleurendisplay met smartphone connectiviteit die diverse meldingen, waaronder turn-by-turn navigatie toont. Deze nieuwe crossover is klaar voor elke rit, van dagelijks woon-werkverkeer tot lange weekenden. Met zijn veelzijdigheid, gebruiksgemak en Suzuki V-twin-DNA is de SV-7GX de nieuwe norm in het crossover-segment. Toegankelijk, compleet en ontworpen om in elke situatie maximaal rijplezier te bieden.

SV-7GX

Concept: de SV-7GX biedt veelzijdig rijplezier, elke rit weer

De SV-7GX biedt het gebruiksgemak van een street-motorfiets met het stoere design en de veelzijdigheid van een sportieve allroad-motor. Zijn uiterlijk is geïnspireerd op de GSX-S1000GX, het motorblok is de bekende – maar gemoderniseerde – 645 cm3 V-twin uit de SV650 en de V-Strom 650.

Design: gedurfd, sportief en verfijnd

De Suzuki SV-7GX deelt de dynamische proporties van de GSX-S1000GX en positioneert zich visueel als het jongere broertje van deze toermachine. De crossover-uitstraling wordt versterkt door het verticale silhouet, de scherpe lijnen en agressieve accenten, zonder in te boeten op elegantie.

Twee opvallende lijnen bepalen het zijaanzicht van de SV-7GX. De bovenste loopt vloeiend van de tank naar de kuip en benadrukt de hoogte van de crossover. De onderste volgt het zichtbare frame en draagt bij aan de gespierde uitstraling van de Suzuki SV-7GX. De slanke zijpanelen onder tank en zadel geven de motor een gestroomlijnde, compacte uitstraling en accentueren zijn dynamiek en sportiviteit.

Suzuki_SV-7GX

Motorblok: het hart van de nieuwe norm

De SV-7GX wordt aangedreven door Suzuki’s iconische vloeistofgekoelde 645 cm³ 90° V-twin met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Sinds de introductie in 1999 heeft Suzuki al meer dan 500.000 exemplaren geproduceerd. Het blok staat bekend om zijn compacte bouw, lineaire vermogensafgifte en lange levensduur.

Voor de SV-7GX is de motor verder verfijnd en aangepast aan de eisen van een moderne crossover. Zonder afbreuk te doen aan de kenmerkende loop is het motorblok nu voorzien van slimme elektronische systemen en een Bi-directional Quick Shifter. Daarmee biedt het een toegankelijke rijervaring voor beginners én een plezierige, levendige respons voor de ervaren rijder.

SV-7GX

Elektronische assistentiesystemen

Die nieuwe elektronische systemen zijn mogelijk dankzij de Ride-by-wire aansturing. De focus ligt daarbij op het behoud van de vertrouwde, toegankelijke rijbeleving waar deze V-twin om geroemd wordt. De trekkracht begint al bij lage toerentallen en blijft stabiel oplopen tot in het hoge toerengebied. Het maximumvermogen bedraagt
54 kW (73 pk), het koppel 64 Nm en het geliefde karakter van de motor is behouden gebleven. Daardoor is de SV-7GX geschikt voor zowel beginnende als ervaren rijders.

De elektronische gasbediening maakt het mogelijk dat Suzuki de SV-7GX voorziet van meerdere slimme hulpsystemen uit het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.):

  • SDMS (Suzuki Drive Mode Selector): nieuw in combinatie met dit motorblok, biedt het keuze uit drie rijmodi, A, B en C;
  • STCS (Suzuki Traction Control System): zorgt via twee modi voor extra veiligheid en stabiliteit, vooral op glad of wisselend wegdek en is ook uit te schakelen;
  • Bi-directional Quick Shifter: de berijder kan op- en terugschakelen zonder gebruik van de koppeling. Dat zorgt vooral bij sportief rijden en in stadsverkeer voor extra comfort en gemak en dus een vlotte, ontspannen rijervaring.
  • SESS (Suzuki Easy Start System): start de motor met een simpele druk op de knop. Gebruik van de koppeling is niet nodig als de transmissie in neutraal staat;
  • Low RPM Assist: voor soepeler starten en wegrijden verhoogt dit systeem het toerental iets om afslaan van de motor te vermijden.

Luchtinlaat

Suzuki past bij de SV-7GX een slimme luchtinlaat toe die ruimte creëert onder het zadel. In deze configuratie – een zogenoemde downdraft-inlaat – is het luchtfilter direct onder de brandstoftank geplaatst. Daardoor kon Suzuki de zithoogte verlagen en is de motorfiets slanker.

Het inlaatgeluid van de V-twin is zorgvuldig afgestemd. Het resultaat is een levendige en energieke klank die perfect past bij het sportieve karakter van de motorfiets, zonder storend te worden tijdens langere ritten. Daarmee biedt de SV-7GX niet alleen prestaties en comfort, maar ook een geluid dat de essentie van motorrijden tot leven brengt.

Uitlaatsysteem

Het compacte 2-in-1-uitlaatsysteem van de SV-7GX levert bij acceleratie een typerend V-twin-geluid. Bij constante snelheid blijft het uitlaatgeluid juist op de achtergrond, wat bijdraagt aan de rijervaring tijdens langere ritten.

Met een geoptimaliseerde katalysator voldoet de SV-7GX aan de EURO5+-emissienorm. Twee lambdasensoren – vóór en achter de katalysator – geven continu feedback aan het motormanagement. Zo wordt het lucht-brandstofmengsel uiterst precies geregeld, wat gunstig is voor zowel de emissies als de rijbeleving. Het hitteschild heeft een deels matte afwerking.

SV-7GX

Rijwielgedeelte: dynamisch en stabiel

Het frame van de SV-7GX heeft een laag zwaartepunt voor stabiliteit én is visueel herkenbaar. Het frame is geoptimaliseerd voor het crossover-concept en het bijbehorende uiteenlopende gebruik.

De zitpositie is rechtop, met het stuur dichter bij de berijder en de voetsteunen lager. Dat draagt niet alleen bij aan een juiste ergonomische houding, maar ook aan controle en het overzicht in het verkeer. Het aluminium stuur is 740 mm breed waarbij de gekozen hoek van de handgrepen zorgt voor een natuurlijke handpositie.

De Suzuki SV-7GX heeft niet alleen een comfortabel karakter, hij is ook wendbaar en biedt veel stuurgevoel. Langzaam rijden en parkeren gaan moeiteloos. Het subframe en de bagagedrager zijn bovendien voorbereid op praktische accessoires, zoals een topkoffer en zijtassen.

Suzuki_SV-7GX

Ergonomisch zadel

Het comfortabele zadel is zo gevormd dat het drukpunten vermindert. Het bijrijderskussen is nog 10 mm dikker voor meer comfort en stabiliteit. Uniek is de zadelhoogte van slechts 795 mm, zodat veel berijders gemakkelijk met beide voeten aan de grond komen.

Verstelbaar windscherm voor betere bescherming

Het windscherm is over 50 mm in drie standen verstelbaar, om winddruk op borst en helm te beperken. Er is ook een optioneel accessoire windscherm beschikbaar dat 80 mm hoger is voor nog meer windbescherming.

Stijlvolle handkappen standaard

De brede handkappen zijn volledig geïntegreerd in het ontwerp van de voorkuip. Ze weren wind en opspattend vuil effectief van de handen en verminderen turbulentie rond het stuur. Samen met het windscherm zorgen ze voor betere bescherming en meer comfort bij elk weertype.

Brandstoftank

Met 17,4 liter is de brandstoftank ruim bemeten. Dit betekent minder vaak stoppen en meer vrijheid onderweg. Ondanks de grotere inhoud is de vormgeving slank en past de tank comfortabel tussen de knieën.

Slimme bagagedrager

De ruime bagagedrager sluit optisch aan op het frame van de SV-7GX. De bovenkant van de drager ligt in lijn met het passagierszadel, waardoor de bijrijder zich goed kan vasthouden aan de handrails én grotere ladingen stevig zijn vast te zetten.

Er zijn ook meerdere geïntegreerde haken voor het eenvoudig bevestigen van (span)banden. De constructie is geschikt voor maximale belading met bijvoorbeeld met een optionele accessoire 45-liter topkoffer. Ten slotte zijn in het frame discreet geïntegreerde bevestigingspunten voor zijkoffers. Die doen geen afbreuk aan het gestroomlijnde design van de SV-7GX.

Vering

De vering van de SV-7GX is geoptimaliseerd voor zowel stadsritten als toertochten. De voorvork meet 125 mm veerweg. De achtervering heeft een veerweg van 129 mm waarbij de veervoorspanning handmatig is te verstellen in zeven standen.

Stijlvolle lichtmetalen wielen in contrasterende kleuren

De gegoten aluminium wielen zijn van een aantrekkelijk nieuw tienspaaksdesign. Ze zijn gelakt in opvallende kleuren die de uitstraling van de motor versterken. De Triton Blue-versie heeft lichtblauwe wielen, de Pearl Matte Greige-versie contrasterend rode wielen.

Velgmaat en banden

Suzuki heeft gekozen voor de Pirelli Angel GT II sport-touringbanden in de maten: 120/70ZR17 voor en 160/60ZR17 achter. De eigenschappen van deze band sluit fraai aan bij het crossover-karakter van de SV-7GX en biedt uitstekende grip op nat en droog wegdek, stabiliteit in bochten en duurzaamheid op langere ritten.

Verlichting

De LED-koplamp, positielichten en knipperlichten delen hun ontwerp met de verlichting van de GSX-S1000GX. De compacte lichtbron is gelijk aan die van de DR-Z4S en DR-Z4SM en biedt een groot lichtbereik.

SV-7GX

4,2-Inch Full-Color TFT Display

Het 4,2-inch kleurenscherm toont alle belangrijke informatie overzichtelijk en logisch geordend. Van snelheidswaarschuwingen en rijmodi tot realtime status van de hulpsystemen: alles is direct zichtbaar. Bij het opstarten speelt een korte animatie, met blauwe accenten die het Suzuki-karakter onderstrepen. De centraal geplaatste ronde toerenteller verandert van licht- naar donkerblauw bij stijgend toerental.

De berijder kan kiezen uit een witte (dag) en zwarte (nacht) achtergrond. In de automatische stand past het scherm zich automatisch aan het omgevingslicht aan. Dankzij een geïntegreerde zonneklep in de behuizing is de informatie goed leesbaar.

Via Bluetooth is het scherm te koppelen aan een smartphone. Bij verbinding schakelt het display naar een liggende lay-out en toont nauwkeurige navigatie en via de Suzuki Ride Connect+ App zijn onder meer weersinformatie, inkomende oproepen en tekstberichten te raadplegen, evenals locatiegegevens, waarschuwingen, brandstofverbruik en tripmeters te raadplegen. Zo is de rijder volledig in controle én verbonden, ongeacht de rit of omstandigheden.

USB-stroomaansluiting

Suzuki rust de SV-7GX uit met een krachtige USB-C-aansluiting in de buurt van het display. Zo kan de berijder zijn elektronische apparatuur eenvoudig opladen.

Kleuren

Het kleurengamma is gelijk aan dat van de GSX-S1000GX modeljaar 2026:

  • Pearl Brilliant White met Metallic Triton Blue (BQJ) – blauwe basiskleur met witte kuipdelen
  • Pearl Matte Greige (Q2A) – matgrijze basiskleur met rode accentkleur en wielen
  • Glass Sparkle Black (YVB) – metallic zwart met blauwe accenten en wielen
SV-7GX

BQJ: Pearl Brilliant White / Metallic Triton Blue

SV-7GX

Q2A: Pearl Matte Greige

SV-7GX

YVB: Glass Sparkle Black

Marktintroductie, prijzen en garantie

De consumentenprijzen worden dichter bij de marktintroductie in de zomer van 2026 bekendgemaakt. Suzuki biedt standaard 6 jaar garantie inclusief 6 jaar pechhulp, waarmee betrouwbaarheid en service centraal staan. De nieuwe SV-7GX maakt zijn Nederlandse debuut op de Motorbeurs Utrecht, die plaatsvindt van 19 tot en met 22 februari 2026.

SV-7GX
Suzuki_SV-7GX

Technische Specificaties

Specificatie Waarde
Lengte 2.160 mm
Breedte 910 mm
Hoogte 1.295 mm
Wielbasis 1.445 mm
Bodemvrijheid 135 mm
Zithoogte 795 mm
Rijklaar gewicht 211 kg
Motortype v-twin, tweecilinder, viertakt, vloeistofgekoeld, DOHC
Boring × slag 81,0 mm × 62,6 mm
Cilinderinhoud 645 cm³
Compressieverhouding 11,2:1
Brandstofsysteem brandstofinjectie
Startsysteem elektrisch
Smeersysteem oliecarter
Transmissie zesversnellingsbak
Primaire overbrenging 2,088 (71/34)
Eindoverbrenging 3,066 (46/15)
Voorwielophanging telescopisch, schroefveer, oliedemping
Achterwielophanging linktype, schroefveer, oliedemping, instelbare
veervoorspanning
Balhoofdhoek/naloop 25°/106 mm
Voorrem dubbele remschijf, 290 mm
Achterrem enkele remschijf, 240 mm
Voorband Pirelli Angel GT II, 120/70ZR17M/C (58W), tubeless
Achterband Pirelli Angel GT II, 160/60ZR17M/C (69W), tubeless
Ontsteking elektronisch (transistor)
Inhoud brandstoftank 17,4 l
Oliecapaciteit (volledig) 3,0 l
Maximumvermogen 54 kW (73 pk) bij 8.500 t.p.m.
Maximumkoppel 64 Nm bij 6.800 t.p.m.
Brandstofverbruik 23,8 km/l (4,2 l/100 km) WMTC
CO2- uitstoot 97 g/km

Brandstofverbruik en CO₂-uitstoot kunnen in de praktijk variëren afhankelijk van omstandigheden zoals het weer, de staat van de weg, rijgedrag en staat van onderhoud.

Suzuki kan specificaties, uiterlijk, kleur, uitrusting, materialen en andere aspecten van de in dit persmateriaal getoonde producten op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving wijzigen. Afwijkingen afhankelijk van lokale omstandigheden of eisen.

Download persbericht en beeldmateriaal