SUZUKI SAFETY SYSTEM
Onze Suzuki modellen zijn uitgerust met het Suzuki Safety System. Afhankelijk van het Suzuki model en uitvoering vallen hier verschillende veiligheids- en assistentie-systemen onder. Hieronder leggen we de diverse systemen kort uit. Pak voor een volledige uitleg van de veiligheidssystemen het instructieboekje van je Suzuki erbij. Of vraag het je Suzuki-dealer.
GEAVANCEERDE VEILIGHEIDS- EN ASSISTENTIESYSTEMEN (ADAS)
Suzuki's zitten vol geavanceerde veiligheids- en assistentiesystemen die jou en je passagiers onderweg helpen beschermen. Er is natuurlijk geen vervanging van veilig en verantwoord rijgedrag, maar deze geavanceerde technologieën werken samen om jou gefocust te houden op het verkeer en je auto onder controle te houden zodat je veilig je bestemming bereikt.
DUAL SENSOR BRAKE SUPPORT (DSBS)
De radar en camera’s van dit systeem signaleren voertuigen, fietsers en voetgangers direct vóór of schuin vóór je Suzuki. Als er risico is op een aanrijding, geeft het systeem optische en geluidssignalen om jou als bestuurder te waarschuwen. Rem je niet hard genoeg, dan komt de noodremassistent automatisch in actie om je Suzuki zoveel mogelijk af te remmen. Neemt het risico op een botsing toe, dan probeert het systeem maximaal te remmen om de impact en de schade te beperken.
ADAPTIVE CRUISE CONTROL (ACC)
ACC beperkt de vermoeidheid van jou als bestuurder tijdens lange ritten en in druk verkeer. Het is gekoppeld aan Traffic Sign Recognition (verkeersbordherkenning) om je te helpen je aan de snelheidslimiet te houden. Als ACC tijdens het rijden via de knop op het stuur is ingeschakeld, dan meet het via de millimetergolfradar en de camera de afstand tot de voorligger.
ACC versnelt en remt zo nodig af om de vooraf ingestelde afstand aan te houden. Als de weg vrij is, houdt ACC de snelheid aan die je reed toen je de cruisecontrol inschakelde. In versies met AGS schakelt ACC uit zodra je Suzuki tot stilstand komt, in versies met handmatig bediende versnellingsbak schakelt ACC uit als de snelheid onder 30 km/u zakt.
LANE KEEP ASSIST (LKA)
Wanneer je Adaptive Cruise Control hebt ingeschakeld, dan helpt LKA je jouw Suzuki in het midden van de rijstrook te houden. Als het signaleert dat een voertuig of obstakel – bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden een vangrail – te dicht naast je Suzuki komt, dan biedt het stuurassistentie om een veilige afstand te bewaren.
LANE DEPARTURE PREVENTION (LDP)
Dit systeem ziet bij snelheden tussen 60 en 160 km/u de markering van de rijstrook aan weerszijden van je Suzuki. Detecteert LDP dat je door onoplettendheid over de lijnen dreigt te gaan, dan waarschuwt het systeem je met een geluidssignaal en vibraties in het stuurwiel. Uiteindelijk helpt LDP je automatisch om je Suzuki weer terug in zijn rijstrook te brengen.
LANE DEPARTURE WARNING (LDW)
Rijd je harder dan 60 per uur, dan is het LDW systeem in staat om de markering van de rijbaan aan weerszijden van de auto te zien. Ga je onbewust over die lijnen heen? Dan gaat er een lampje branden en je voelt het stuur trillen om je voorzichtig te waarschuwen.
TRAFFIC SIGN RECOGNITION (TSR)
TSR herkent verkeersborden en toont ze op het display. Het verkeersbord-icoontje gaat knipperen in het display als je de snelheid overschrijdt. Tevens klinkt er een geluidssignaal tot je weer de toegestane snelheid rijdt. Heb je de snelheidsbegrenzer ingeschakeld, dan past die de rijsnelheid automatisch aan de geldende limiet aan.
BLIND SPOT MONITOR (BSM)
BSM signaleert met radarsensoren in de achterbumper voertuigen in of nabij de dode hoek aan weerszijden van je Suzuki. Als BSM een voertuig detecteert, verschijnt een waarschuwingsicoontje in de buitenspiegel van je Suzuki aan de kant waar het voertuig nadert. Schakel je de richtingaanwijzer aan die kant in, dan gaat het icoontje in de buitenspiegel knipperen en klinkt een geluidssignaal als waarschuwing.
REAR CROSS TRAFFIC ALERT (RCTA)
RCTA is een aanvullend veiligheidssysteem dat gebruikmaakt van radarsensoren om voertuigen die van links of rechts naderen te detecteren en je daarvoor te waarschuwen als je achteruit uit een parkeerplaats of garage rijdt.
DRIVER MONITORING SYSTEM (DMS)
Een camera naast het display houdt jouw gezicht in de gaten als je autorijdt en controleert het knipperen van je ogen, je kijkrichting en de stand van je gezicht. Als DMS op basis van al deze informatie signaleert dat je aandacht vermindert, je slaperig wordt of afgeleid raakt, dan klinkt een waarschuwingssignaal en verschijnt ook een waarschuwing in het informatiedisplay.
Waarschuwing slaperigheid
DMS detecteert slaperigheid aan de hand van de mate waarin je oogleden zakken en hoe vaak je gaapt. Als het slaperigheid bij je signaleert terwijl je Suzuki 65 km/u of meer rijdt, dan waarschuwt het systeem met een geluidssignaal en adviseert het je met een bericht in het informatiedisplay om een pauze te nemen.
Waarschuwing in slaap achter het stuur
Als je achter het stuur in slaap dreigt te vallen – DMS detecteert dat je je ogen langer dan gewoonlijk gesloten houdt – terwijl je Suzuki 65 km/u of meer rijdt, dan waarschuwt het met een geluidssignaal en adviseert het je met een bericht in het informatiedisplay om een pauze te nemen.
Waarschuwing afgeleid rijden
Als DMS detecteert dat je langer dan gewoonlijk opzij kijkt terwijl je Suzuki 20 km/u of meer rijdt, dan waarschuwt het met een geluidssignaal en met een bericht in het informatiedisplay om je ogen op de weg te houden.
HIGH BEAM ASSIST (HBA)
Heb je grootlicht ingeschakeld terwijl er voorliggers en/of tegemoetkomend verkeer is, of als je in een goed verlichte omgeving rijdt, dan schakelt HBA automatisch over naar dimlicht. De koplampen schakelen automatisch weer naar grootlicht als er geen ander verkeer in de buurt is en als de omgeving slecht is verlicht (alleen actief bij snelheden boven 40 km/u).
PARKEERSENSOREN
Sensoren in de voor- en achterbumper detecteren objecten tijdens in- en uitparkeren en attenderen je hierop met een geluidssignaal.
HILL HOLD CONTROL
Bij het wegrijden tegen een helling op, houdt Hill Hold Control je Suzuki ongeveer twee seconden op zijn plek om achteruit rollen te voorkomen en je de tijd te geven om je voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen.
ECALL
In het geval van een ernstig ongeval verzendt het eCall-systeem een bericht met de locatie van je Suzuki aan de hulpdiensten. eCall wordt na een ongeval automatisch in je Suzuki geactiveerd door sensoren aan boord – en handmatig als een inzittende op de SOS-knop drukt.