BLOG

Wat is de bijtelling van een elektrische auto in 2026 en 2027?

Een batterij-elektrische auto leasen of zakelijk rijden? Dan krijg je waarschijnlijk te maken met bijtelling. Wat is bijtelling precies? En wat is de bijtelling van een elektrische auto in 2026 of 2027?

Subsidie

Wat is bijtelling?

In dit artikel leggen we precies uit wat bijtelling precies is. Bovendien gaan we dieper in op de regels rondom de bijtelling voor elektrische auto's in Nederland in de komende jaren. Maar eerst de vraag: wat is bijtelling? Bijtelling is een belasting die je betaalt als je een auto van de zaak privé gebruikt. Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met een zakelijke auto, moet je een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je inkomen optellen. Over dit bedrag betaal je vervolgens inkomstenbelasting. De hoogte van de bijtelling hangt af van het type auto en de CO2-uitstoot.

Bijtelling batterij-elektrische auto 2025 en 2026

In 2025 is de bijtelling voor batterij-elektrische auto's verandert. In 2024 bedroeg het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s op 16 procent tot een bedrag van 30.000 euro. In 2025 is dat percentage toegenomen voor BEV’s naar 17 procent. De limiet is op 30.000 euro gebleven.

Elektrisch laden auto

In 2026 bedraagt het bijtellingspercentage voor batterij-elektrische auto’s 22 procent. Vanaf dan is het voordeel voor BEV’s verdwenen. Het kan dus interessant zijn om in 2025 de overstap te maken op een BEV, want in dat jaar profiteer je nog van een lager bijtellingstarief. En dat liefst 60 maanden lang, want het bijtellingspercentage dat geldt op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld is maar liefst vijf jaar geldig.

Zo beperk je de impact van bijtelling:

  • Hoe lager de cataloguswaarde, hoe lager het bedrag waarover je bijtelling betaalt.
  • Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen.
  • Overweeg om verschillende leaseconstructies te vergelijken, zoals operational lease of financial lease, om de kosten te optimaliseren.

Waarom verandert de bijtelling?

De Nederlandse overheid heeft in het verleden elektrische auto's gestimuleerd door lagere bijtellingstarieven aan te bieden. Dit was bedoeld om de transitie naar schoner vervoer te versnellen. Nu steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden, worden deze fiscale voordelen geleidelijk afgebouwd. Het doel is om de belastingdruk weer gelijk te trekken met die van auto's met een verbrandingsmotor. Zo betaal je vanaf 2025 eenmalig een vast bedrag van 667 euro per auto aan BPM (vaste voet). Dit bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie. Toch blijven er genoeg andere financiële voordelen kleven aan elektrisch rijden, zoals lagere energie- en onderhoudskosten en flinke korting op de wegenbelasting.

Verder aangekondigde plannen kabinet op Prinsjesdag 2025

Onderdeel van de plannen die zijn gepresenteerd zijn tijdens Prinsjesdag 2025 in het kader van de stimulatie van elektrisch rijden:

Wegenbelasting voor elektrische auto's stijgt minder hard dan verwacht

  • De stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb) in 2026 valt voor elektrische auto's iets gunstiger uit dan eerder aangekondigd. Vanaf 2026 krijgen elektrische personenauto’s namelijk 30 procent korting op de mrb, in plaats van de eerder aangekondigde 25 procent.
  • Deze korting blijft van kracht tot en met 2028.
  • In 2029 daalt de korting alsnog naar 25 procent en vanaf 2030 verdwijnt het belastingvoordeel voor emissievrije personenauto’s volledig.

𝗪𝗲𝗿𝗸𝗴𝗲𝗯𝗼𝗻𝗱𝗲𝗻 𝗣𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻𝗲𝗻𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 (𝗪𝗣𝗠)

  • Sinds 1 juli 2024 moeten werkgevers met meer dan 100 medewerkers alle zakelijke en woon-werkkilometers registreren voor een CO₂-rapportage.
  • Deze grens wordt binnenkort verhoogd naar 250 medewerkers. Bedrijven met minder dan 250 medewerkers hoeven dan geen CO₂-registratie meer bij te houden.
  • De ingangsdatum van deze wijziging is nog niet bekend.

𝗣𝘀𝗲𝘂𝗱𝗼-𝗲𝗶𝗻𝗱𝗵𝗲𝗳𝗳𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗴𝗲𝘃𝗲𝗿𝘀

  • Per 1 januari 2027 gaan werkgevers een extra heffing op zakelijke fossiele personenauto’s betalen die ook privé worden gebruikt.
  • De heffing bedraagt 12% van de cataloguswaarde per jaar (dus niet 52% van het jaarlijkse bedrag aan bijtelling).
  • Er geldt een overgangsregeling tot 17 september 2030 voor auto’s die vóór 2027 ter beschikking zijn gesteld. Stel, dit jaar (2025) wordt een nieuw leasecontract afgesloten, dan geldt de eindheffing nog niet in 2027. Maar vanaf 1 juli 2030 geldt de pseudo-eindheffing voor alle fossiele personenauto’s die voor privédoeleinden (inclusief woon-werk) ter beschikking worden gesteld.

Er wordt nog onderzocht of het systeem voor het heffen van motorrijtuigenbelasting aangepast wordt. Mogelijk wordt in de toekomst niet langer gekeken naar het gewicht van de auto - wat nadelig is voor zwaardere elektrische voertuigen - maar naar het formaat van het voertuig.

Een toekomstig nieuw kabinet zal moeten beslissen welke plannen definitief worden doorgevoerd.

Elektrisch rijden blijft interessant

Ook al stijgt de bijtelling op elektrische auto’s, deze auto’s blijven aantrekkelijk vanwege de lagere kosten per kilometer. Bovendien heeft Nederland een uitstekende laadinfrastructuur waardoor het extra interessant is om de overstap te maken naar volledig elektrisch rijden.

Elektrische auto’s, zoals de volledig elektrische e VITARA van Suzuki, combineren moderne technologie met een stille, comfortabele rijervaring. Daarmee is elektrisch rijden niet alleen duurzaam, maar ook een slimme en toekomstgerichte keuze.

De nieuwe volledig elektrische e VITARA

De onlangs geïntroduceerde volledig elektrische e VITARA heeft een moderne, krachtige design en met zijn geavanceerde batterij-elektrische aandrijflijn biedt hij een vlotte en scherpe rijbeleving. De elektrische aandrijflijn bestaat uit de zeer efficiënte eAxle, die de motor en omvormer integreert, en een lithium-ijzerfosfaat batterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid.