Wat is de wegenbelasting van een elektrische auto in 2026 en 2027?
Ben je van plan een elektrische auto te kopen of leasen? Dan wil je waarschijnlijk weten hoe de wegenbelasting zich in de komende jaren gaat ontwikkelen. In dit artikel gaan we dieper in op de wegenbelasting voor elektrische auto's in 2026 en 2027.

Wegenbelasting: wat is het?
Wegenbelasting, officieel bekend als motorrijtuigenbelasting (MRB), is een belasting die je betaalt voor het bezit van een voertuig in Nederland. Het bedrag dat je betaalt, hangt af van het type voertuig, het gewicht, en de provincie waarin je woont. Voor elektrische auto’s gelden momenteel gunstige regelingen. Met een EV hoefde je in voorgaande jaren helemaal geen wegenbelasting te betalen. Maar de regels veranderen in de komende jaren, waardoor EV-rijders vanaf 2025 wel motorrijtuigenbelasting moeten betalen. Hoe zit dat?
Wegenbelasting voor elektrische auto's in 2025
In 2025 blijft het rijden van een elektrische auto financieel aantrekkelijk qua wegenbelasting. Hoewel de vrijstelling van wegenbelasting voor elektrische auto's is vervallen, betalen eigenaren van elektrische voertuigen slechts 25 procent van het reguliere tarief. En dat is nog steeds een flinke korting.

Wegenbelasting in 2026 voor elektrische auto's stijgt minder hard dan verwacht
Goed nieuws voor bezitters van een elektrische auto: de stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb) in 2026 valt iets gunstiger uit dan eerder aangekondigd.
In 2025 geldt een korting van 75 procent op het reguliere mrb-tarief dat van toepassing is op benzine- en dieselauto’s. Aanvankelijk zou die korting in 2026 dalen naar 25 procent, maar volgens de Miljoenennota wordt die afbouw iets minder scherp.
Vanaf 2026 krijgen elektrische personenauto’s namelijk 30 procent korting op de mrb, in plaats van de eerder aangekondigde 25 procent. Dat betekent dat je als EV-rijder volgend jaar weliswaar meer belasting betaalt dan in 2025, maar minder dan eerst werd verwacht. Deze korting blijft van kracht tot en met 2028. In 2029 daalt de korting alsnog naar 25 procent en vanaf 2030 verdwijnt het belastingvoordeel voor emissievrije personenauto’s volledig.
Verder aangekondigde plannen kabinet op Prinsjesdag 2025
Onderdeel van de plannen die zijn gepresenteerd zijn tijdens Prinsjesdag 2025 in het kader van de stimulatie van elektrisch rijden:
𝗪𝗲𝗿𝗸𝗴𝗲𝗯𝗼𝗻𝗱𝗲𝗻 𝗣𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻𝗲𝗻𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 (𝗪𝗣𝗠)
- Sinds 1 juli 2024 moeten werkgevers met meer dan 100 medewerkers alle zakelijke en woon-werkkilometers registreren voor een CO₂-rapportage.
- Deze grens wordt binnenkort verhoogd naar 250 medewerkers. Bedrijven met minder dan 250 medewerkers hoeven dan geen CO₂-registratie meer bij te houden.
- De ingangsdatum van deze wijziging is nog niet bekend.
𝗣𝘀𝗲𝘂𝗱𝗼-𝗲𝗶𝗻𝗱𝗵𝗲𝗳𝗳𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗴𝗲𝘃𝗲𝗿𝘀
- Per 1 januari 2027 betalen werkgevers een extra heffing op zakelijke fossiele personenauto’s die ook privé worden gebruikt.
- De heffing bedraagt 12% van de cataloguswaarde per jaar (dus niet 52% van het jaarlijkse bedrag aan bijtelling).
- Er geldt een overgangsregeling tot 17 september 2030 voor auto’s die vóór 2027 ter beschikking zijn gesteld. Stel, dit jaar (2025) wordt een nieuw leasecontract afgesloten, dan geldt de eindheffing nog niet in 2027. Maar vanaf 1 juli 2030 geldt de pseudo-eindheffing voor alle fossiele personenauto’s die voor privédoeleinden (inclusief woon-werk) ter beschikking worden gesteld.
Er wordt nog onderzocht of het systeem voor het heffen van motorrijtuigenbelasting aangepast wordt. Mogelijk wordt in de toekomst niet langer gekeken naar het gewicht van de auto - wat nadelig is voor zwaardere elektrische voertuigen - maar naar het formaat van het voertuig.
Een toekomstig nieuw kabinet zal moeten beslissen welke plannen definitief worden doorgevoerd.
Waarom verandert de wegenbelasting?
De Nederlandse overheid heeft elektrische auto's jarenlang gestimuleerd met fiscale voordelen zoals vrijstelling van wegenbelasting. Dit was bedoeld om de transitie naar duurzamer vervoer te versnellen. Nu steeds meer mensen overstappen op elektrische auto's, worden deze voordelen geleidelijk afgebouwd om de belastinginkomsten te normaliseren en een gelijk speelveld te creëren tussen elektrische auto's en auto's met een verbrandingsmotor.
Daarnaast is de wegenbelasting is een belangrijke bron van inkomsten voor de Nederlandse overheid, waarmee onder andere infrastructuur en wegonderhoud worden gefinancierd. Traditioneel komt deze belasting grotendeels van automobilisten die voertuigen met een verbrandingsmotor bezitten. Met de opkomst van elektrische auto’s en de bijbehorende fiscale voordelen, is er een aanzienlijke daling in deze belastinginkomsten geweest.
Is elektrisch rijden nog wel aantrekkelijk?
Absoluut! Elektrisch rijden blijft een aantrekkelijke keuze, zowel voor je portemonnee als voor het milieu. Met de voortdurende ontwikkeling van elektrische auto’s biedt deze vorm van mobiliteit steeds meer voordelen. Denk naast de fiscale voordelen zoals lagere wegenbelasting ook aan lagere energiekosten per kilometer en minimale onderhoudskosten.
Bovendien groeit het netwerk van laadpunten razendsnel, waardoor opladen steeds eenvoudiger wordt. Elektrische auto’s, zoals de volledig elektrische e VITARA van Suzuki, combineren moderne technologie met een stille, comfortabele rijervaring. Daarmee is elektrisch rijden niet alleen duurzaam, maar ook een slimme en toekomstgerichte keuze.
De nieuwe volledig elektrische e VITARA
De onlangs geïntroduceerde volledig elektrische e VITARA heeft een moderne, krachtige design en met zijn geavanceerde batterij-elektrische aandrijflijn biedt hij een vlotte en scherpe rijbeleving. De elektrische aandrijflijn bestaat uit de zeer efficiënte eAxle, die de motor en omvormer integreert, en een lithium-ijzerfosfaat batterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid.