BLOG

Zijn er subsidies voor een elektrische auto?

Ben je van plan om in de nabije toekomst een elektrische auto aan te schaffen? Dan ben je wellicht benieuwd of er subsidies beschikbaar zijn. In dit artikel zetten we de verwachte regelingen voor je op een rij, zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Subsidie

Subsidies voor elektrische auto's: een overzicht

De Nederlandse overheid stimuleert al jaren de overstap naar elektrische auto’s (EV's) door middel van subsidies en fiscale voordelen. Deze subsidies zijn ontworpen om de aankoopprijs van elektrische auto's te verlagen en elektrisch rijden toegankelijker te maken voor een breder publiek. Zo profiteren zakelijke rijders van elektrische auto’s al jaren van diverse fiscale voordelen, zoals een lager bijtellingspercentage, wat elektrisch rijden financieel zeer aantrekkelijk maakt.

Particuliere kopers konden jarenlang genieten van de SEPP-subsidie, ofwel de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. Dit is een subsidie van de Nederlandse overheid die bedoeld is om de aanschaf van volledig elektrische personenauto's voor particulieren te stimuleren. De subsidie was jarenlang beschikbaar voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto's, met verschillende subsidiebedragen.

Geen subsidie meer vanaf 2025

In 2025 is de overheid gestopt met het subsidiëren van elektrische auto's via de SEPP-regeling. Particulieren kunnen niet meer een subsidie aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto.

Elektrisch laden auto parkeerplaats

Zakelijke rijders blijven wel profiteren een verlaagde bijtelling. Het bijtellingspercentage voor elektrische auto's is in 2025 17 procent voor de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Voor het deel boven de €30.000 geldt het standaardtarief van 22 procent. Hoewel elektrische auto's nog steeds voordeliger zijn in bijtelling vergeleken met auto's met een verbrandingsmotor, is dit fiscale voordeel vanaf 2025 kleiner dan in voorgaande jaren.

De vrijstelling van wegenbelasting (MRB) voor elektrische auto's is in 2025 vervallen, maar eigenaren van elektrische voertuigen betalen slechts 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief gaan betalen. En dat is nog steeds een flinke korting.

Veranderingen in 2026:

Voor zakelijke rijders is er geen korting meer op de bijtelling; het bijtellingspercentage voor elektrische auto's stijgt naar 22 procent. Elektrische auto’s komen dan qua bijtelling gelijk te staan met auto's op benzine of diesel.

Wegenbelasting voor elektrische auto's stijgt minder hard dan verwacht

De stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb) in 2026 valt voor elektrische auto's iets gunstiger uit dan eerder aangekondigd.

Vanaf 2026 krijgen elektrische personenauto’s namelijk 30 procent korting op de mrb, in plaats van de eerder aangekondigde 25 procent. Dat betekent dat je als EV-rijder volgend jaar weliswaar meer belasting betaalt dan in 2025, maar minder dan eerst werd verwacht. Deze korting blijft van kracht tot en met 2028. In 2029 daalt de korting alsnog naar 25 procent en vanaf 2030 verdwijnt het belastingvoordeel voor emissievrije personenauto’s volledig.

Verder aangekondigde plannen kabinet op Prinsjesdag 2025

Onderdeel van de plannen die zijn gepresenteerd zijn tijdens Prinsjesdag 2025 in het kader van de stimulatie van elektrisch rijden:

𝗪𝗲𝗿𝗸𝗴𝗲𝗯𝗼𝗻𝗱𝗲𝗻 𝗣𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻𝗲𝗻𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 (𝗪𝗣𝗠)

  • Sinds 1 juli 2024 moeten werkgevers met meer dan 100 medewerkers alle zakelijke en woon-werkkilometers registreren voor een CO₂-rapportage.
  • Deze grens wordt binnenkort verhoogd naar 250 medewerkers. Bedrijven met minder dan 250 medewerkers hoeven dan geen CO₂-registratie meer bij te houden.
  • De ingangsdatum van deze wijziging is nog niet bekend.

𝗣𝘀𝗲𝘂𝗱𝗼-𝗲𝗶𝗻𝗱𝗵𝗲𝗳𝗳𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗴𝗲𝘃𝗲𝗿𝘀

  • Per 1 januari 2027 gaan werkgevers een extra heffing op zakelijke fossiele personenauto’s betalen die ook privé worden gebruikt.
  • De heffing bedraagt 12% van de cataloguswaarde per jaar (dus niet 52% van het jaarlijkse bedrag aan bijtelling).
  • Er geldt een overgangsregeling tot 17 september 2030 voor auto’s die vóór 2027 ter beschikking zijn gesteld. Stel, dit jaar (2025) wordt een nieuw leasecontract afgesloten, dan geldt de eindheffing nog niet in 2027. Maar vanaf 1 juli 2030 geldt de pseudo-eindheffing voor alle fossiele personenauto’s die voor privédoeleinden (inclusief woon-werk) ter beschikking worden gesteld.

Er wordt nog onderzocht of het systeem voor het heffen van motorrijtuigenbelasting aangepast wordt. Mogelijk wordt in de toekomst niet langer gekeken naar het gewicht van de auto - wat nadelig is voor zwaardere elektrische voertuigen - maar naar het formaat van het voertuig.

Een toekomstig nieuw kabinet zal moeten beslissen welke plannen definitief worden doorgevoerd.

Waarom zijn de subsidies afgebouwd?

De subsidies voor elektrische auto's zijn minder omdat steeds meer mensen een elektrische auto kopen. De overheid wil dat de markt op eigen benen kan staan, zonder dat er steun nodig is. Bovendien maakt de groeiende vraag naar elektrische auto's het moeilijk voor de overheid om de subsidies op hetzelfde niveau te houden zonder de belasting voor iedereen te verhogen. Ook speelt mee dat de prijzen van nieuwe en gebruikte elektrische auto's blijven dalen, waardoor subsidies minder noodzakelijk worden om consumenten over de streep te trekken.

Is elektrisch rijden nog wel aantrekkelijk?

Absoluut! Elektrisch rijden blijft een aantrekkelijke keuze, zowel voor je portemonnee als voor het milieu. Met de voortdurende ontwikkeling van elektrische auto’s biedt deze vorm van mobiliteit steeds meer voordelen. Denk naast de fiscale voordelen zoals lagere wegenbelasting ook aan lagere energiekosten per kilometer en minimale onderhoudskosten.

Bovendien groeit het netwerk van laadpunten razendsnel, waardoor opladen steeds eenvoudiger wordt. Elektrische auto’s, zoals de volledig elektrische e VITARA van Suzuki, combineren moderne technologie met een stille, comfortabele rijervaring. Daarmee is elektrisch rijden niet alleen duurzaam, maar ook een slimme en toekomstgerichte keuze.

De nieuwe volledig elektrische e VITARA

De onlangs geïntroduceerde volledig elektrische e VITARA heeft een moderne, krachtige design en met zijn geavanceerde batterij-elektrische aandrijflijn biedt hij een vlotte en scherpe rijbeleving. De elektrische aandrijflijn bestaat uit de zeer efficiënte eAxle, die de motor en omvormer integreert, en een lithium-ijzerfosfaat batterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid.