Wat is de bijtelling van een elektrische auto in 2025 en 2026?
Een batterij-elektrische auto leasen of zakelijk rijden? Dan krijg je waarschijnlijk te maken met bijtelling. Wat is bijtelling precies? En wat is de bijtelling van een elektrische auto in 2025 of 2026?
Wat is bijtelling?
In dit artikel leggen we precies uit wat bijtelling precies is. Bovendien gaan we dieper in op de regels rondom de bijtelling voor elektrische auto's in Nederland in de komende jaren. Maar eerst de vraag: wat is bijtelling? Bijtelling is een belasting die je betaalt als je een auto van de zaak privé gebruikt. Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met een zakelijke auto, moet je een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je inkomen optellen. Over dit bedrag betaal je vervolgens inkomstenbelasting. De hoogte van de bijtelling hangt af van het type auto en de CO2-uitstoot.
Bijtelling batterij-elektrische auto 2025 en 2026
In 2025 verandert de bijtelling voor batterij-elektrische auto's. In 2024 bedroeg het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s op 16 procent tot een bedrag van 30.000 euro. In 2025 neemt dat percentage voor BEV’s toe naar 17 procent. Ook dan blijft de limiet op 30.000 euro.
In 2026 bedraagt het bijtellingspercentage voor batterij-elektrische auto’s 22 procent. Vanaf dan is het voordeel voor BEV’s verdwenen. Tenminste, als er geen nieuwe regels komen. Het kan dus interessant zijn om in 2025 de overstap te maken op een BEV, want in dat jaar profiteer je nog van een lager bijtellingstarief. En dat liefst 60 maanden lang, want het bijtellingspercentage dat geldt op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld is maar liefst vijf jaar geldig.
Zo beperk je de impact van bijtelling:
- Hoe lager de cataloguswaarde, hoe lager het bedrag waarover je bijtelling betaalt.
- Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen.
- Overweeg om verschillende leaseconstructies te vergelijken, zoals operational lease of financial lease, om de kosten te optimaliseren.
Waarom verandert de bijtelling?
De Nederlandse overheid heeft in het verleden elektrische auto's gestimuleerd door lagere bijtellingstarieven aan te bieden. Dit was bedoeld om de transitie naar schoner vervoer te versnellen. Nu steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden, worden deze fiscale voordelen geleidelijk afgebouwd. Het doel is om de belastingdruk weer gelijk te trekken met die van auto's met een verbrandingsmotor. Zo betaal je vanaf 2025 eenmalig een vast bedrag van 667 euro per auto aan BPM (vaste voet). Dit bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie. Toch blijven er genoeg andere financiële voordelen kleven aan elektrisch rijden, zoals lagere energie- en onderhoudskosten en flinke korting op de wegenbelasting.
Elektrisch rijden blijft interessant
Ook al stijgt de bijtelling op elektrische auto’s, deze auto’s blijven aantrekkelijk vanwege de lagere kosten per kilometer. Bovendien heeft Nederland een uitstekende laadinfrastructuur waardoor het extra interessant is om de overstap te maken naar volledig elektrisch rijden.
Elektrische auto’s, zoals de volledig elektrische e VITARA van Suzuki, combineren moderne technologie met een stille, comfortabele rijervaring. Daarmee is elektrisch rijden niet alleen duurzaam, maar ook een slimme en toekomstgerichte keuze.
De nieuwe volledig elektrische e VITARA
De onlangs geïntroduceerde volledig elektrische e VITARA heeft een moderne, krachtige design en met zijn geavanceerde batterij-elektrische aandrijflijn biedt hij een vlotte en scherpe rijbeleving. De elektrische aandrijflijn bestaat uit de zeer efficiënte eAxle, die de motor en omvormer integreert, en een lithium-ijzerfosfaat batterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid. De e VITARA wordt leverbaar in het najaar van 2025.