BLOG

Wat is de wegenbelasting van een elektrische auto in 2025 en 2026?

Ben je van plan een elektrische auto te kopen of leasen? Dan wil je waarschijnlijk weten hoe de wegenbelasting zich in de komende jaren gaat ontwikkelen. In dit artikel gaan we dieper in op de wegenbelasting voor elektrische auto's in 2025 en 2026.

wegen

Wegenbelasting: wat is het?

Wegenbelasting, officieel bekend als motorrijtuigenbelasting (MRB), is een belasting die je betaalt voor het bezit van een voertuig in Nederland. Het bedrag dat je betaalt, hangt af van het type voertuig, het gewicht, en de provincie waarin je woont. Voor elektrische auto’s gelden momenteel gunstige regelingen. Met een EV hoef je in 2024 helemaal geen wegenbelasting te betalen. Maar de regels gaan veranderen in de komende jaren, waardoor EV-rijders vanaf 2025 wel motorrijtuigenbelasting moeten betalen. Hoe zit dat?

Wegenbelasting voor elektrische auto's in 2025

In 2025 blijft het rijden van een elektrische auto financieel aantrekkelijk qua wegenbelasting. Hoewel de vrijstelling van wegenbelasting voor elektrische auto's vervalt, zullen eigenaren van elektrische voertuigen slechts 25 procent van het reguliere tarief gaan betalen. En dat is nog steeds een flinke korting.

elektrisch laden

Veranderingen in 2026: Wat kun je verwachten?

Vanaf 2026 verandert de situatie weer. Eigenaren van elektrische voertuigen zullen dan 75 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten gaan betalen.

Dit betekent dat je voor een BEV in 2026 75 procent van het tarief betaalt dat je zou betalen voor een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Of anders gezegd: je krijgt 25 procent korting. De reden hiervoor is dat een elektrische auto zwaarder is dan een gewone auto. De motorrijtuigenbelasting is gebaseerd op het gewicht van een auto en door de korting word je gecompenseerd voor het extra gewicht van de accu.

Deze verandering maakt het minder voordelig om elektrisch te rijden in vergelijking met de voorgaande jaren. Maar met een flinke korting van 25 procent op de wegenbelasting tot 2030*, blijven elektrische auto's wel financieel aantrekkelijk.

mrb

Waarom verandert de wegenbelasting?

De Nederlandse overheid heeft elektrische auto's jarenlang gestimuleerd met fiscale voordelen zoals vrijstelling van wegenbelasting. Dit was bedoeld om de transitie naar duurzamer vervoer te versnellen. Nu steeds meer mensen overstappen op elektrische auto's, worden deze voordelen geleidelijk afgebouwd om de belastinginkomsten te normaliseren en een gelijk speelveld te creëren tussen elektrische auto's en auto's met een verbrandingsmotor.

Daarnaast is de wegenbelasting is een belangrijke bron van inkomsten voor de Nederlandse overheid, waarmee onder andere infrastructuur en wegonderhoud worden gefinancierd. Traditioneel komt deze belasting grotendeels van automobilisten die voertuigen met een verbrandingsmotor bezitten. Met de opkomst van elektrische auto’s en de bijbehorende fiscale voordelen, is er een aanzienlijke daling in deze belastinginkomsten geweest.

Is elektrisch rijden nog wel aantrekkelijk?

Absoluut! Elektrisch rijden blijft een aantrekkelijke keuze, zowel voor je portemonnee als voor het milieu. Met de voortdurende ontwikkeling van elektrische auto’s biedt deze vorm van mobiliteit steeds meer voordelen. Denk naast de fiscale voordelen zoals lagere wegenbelasting ook aan lagere energiekosten per kilometer en minimale onderhoudskosten.

Bovendien groeit het netwerk van laadpunten razendsnel, waardoor opladen steeds eenvoudiger wordt. Elektrische auto’s, zoals de volledig elektrische e VITARA van Suzuki, combineren moderne technologie met een stille, comfortabele rijervaring. Daarmee is elektrisch rijden niet alleen duurzaam, maar ook een slimme en toekomstgerichte keuze.

De nieuwe volledig elektrische e VITARA

De onlangs geïntroduceerde volledig elektrische e VITARA heeft een moderne, krachtige design en met zijn geavanceerde batterij-elektrische aandrijflijn biedt hij een vlotte en scherpe rijbeleving. De elektrische aandrijflijn bestaat uit de zeer efficiënte eAxle, die de motor en omvormer integreert, en een lithium-ijzerfosfaat batterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid. De e VITARA wordt leverbaar in het najaar van 2025.

*Bekijk de factsheet over het voorstel van de nieuwe tariefkorting van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische personenauto’s.
bron https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/motorrijtuigenbelasting-auto-mrb
Er wordt voor emissievrije personenauto’s in de motorrijtuigenbelasting (mrb) vanaf 2026 tot en met 2029 een nieuwe tariefkorting geïntroduceerd van 25%. De tariefkorting geldt zowel voor het rijksdeel van de mrb, als voor de provinciale opcenten. Vanaf 2030 vervalt de tariefkorting. In 2024 en 2025 blijft de korting gelijk aan wat was afgesproken in het Klimaatakkoord.
In het voorjaar van 2025 zal het kabinet de hoogte van de tariefkorting voor elektrische auto’s opnieuw beoordelen. Ook zal het kabinet in 2028 de hoogte ervan evalueren. Het kabinet bekijkt dan ook hoe de tariefkorting uitwerkt voor de verschillende autosegmenten op basis van hun afmeting.