BLOG

Zijn er subsidies voor een elektrische auto in 2025 en 2026?

Ben je van plan om in de nabije toekomst een elektrische auto aan te schaffen? Dan ben je wellicht benieuwd of er subsidies beschikbaar zijn in 2025 en 2026. In dit artikel zetten we de verwachte regelingen voor je op een rij, zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Subsidie

Subsidies voor elektrische auto's: een overzicht

De Nederlandse overheid stimuleert al jaren de overstap naar elektrische auto’s (EV's) door middel van subsidies en fiscale voordelen. Deze subsidies zijn ontworpen om de aankoopprijs van elektrische auto's te verlagen en elektrisch rijden toegankelijker te maken voor een breder publiek. Zo profiteren zakelijke rijders van elektrische auto’s al jaren van diverse fiscale voordelen, zoals een lager bijtellingspercentage, wat elektrisch rijden financieel zeer aantrekkelijk maakt.

Particuliere kopers konden jarenlang genieten van de SEPP-subsidie, ofwel de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. Dit is een subsidie van de Nederlandse overheid die bedoeld is om de aanschaf van volledig elektrische personenauto's voor particulieren te stimuleren. De subsidie was jarenlang beschikbaar voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto's, met verschillende subsidiebedragen.

Subsidies in 2025: wat kun je verwachten?

In 2025 stopt de overheid met het subsidiëren van elektrische auto's via de SEPP-regeling. Particulieren kunnen dan niet meer een subsidie aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto.

Thuis laden

Zakelijke rijders blijven wel profiteren een verlaagde bijtelling, al wordt deze minder in 2025. Het bijtellingspercentage voor elektrische auto's stijgt dan naar 17 procent voor de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Voor het deel boven de €30.000 geldt het standaardtarief van 22 procent. Hoewel elektrische auto's nog steeds voordeliger zijn in bijtelling vergeleken met auto's met een verbrandingsmotor, is dit fiscale voordeel in 2025 kleiner dan in voorgaande jaren.

De vrijstelling van wegenbelasting (MRB) voor elektrische auto's vervalt in 2025, maar eigenaren van elektrische voertuigen zullen dan slechts 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief gaan betalen. En dat is nog steeds een flinke korting.

Veranderingen in 2026: minder subsidie beschikbaar?

In 2026 wordt verwacht dat de overheid de subsidies voor elektrische auto's verder zal terugschroeven. Voor zakelijke rijders is er geen korting meer op de bijtelling; het bijtellingspercentage voor elektrische auto's stijgt naar 22 procent. Elektrische auto’s komen dan qua bijtelling gelijk te staan met auto's op benzine of diesel.

Ook de wegenbelasting voor elektrische auto's verandert in 2026*. EV-eigenaren gaan dan 75 procent van de normale wegenbelasting betalen. Dat is dus nog steeds een korting van 25 procent.

Waarom worden de subsidies afgebouwd?

De subsidies voor elektrische auto's worden minder omdat steeds meer mensen een elektrische auto kopen. De overheid wil dat de markt op eigen benen kan staan, zonder dat er steun nodig is. Bovendien maakt de groeiende vraag naar elektrische auto's het moeilijk voor de overheid om de subsidies op hetzelfde niveau te houden zonder de belasting voor iedereen te verhogen. Ook speelt mee dat de prijzen van nieuwe en gebruikte elektrische auto's blijven dalen, waardoor subsidies minder noodzakelijk worden om consumenten over de streep te trekken.

Is elektrisch rijden nog wel aantrekkelijk?

Absoluut! Elektrisch rijden blijft een aantrekkelijke keuze, zowel voor je portemonnee als voor het milieu. Met de voortdurende ontwikkeling van elektrische auto’s biedt deze vorm van mobiliteit steeds meer voordelen. Denk naast de fiscale voordelen zoals lagere wegenbelasting ook aan lagere energiekosten per kilometer en minimale onderhoudskosten.

Bovendien groeit het netwerk van laadpunten razendsnel, waardoor opladen steeds eenvoudiger wordt. Elektrische auto’s, zoals de volledig elektrische e VITARA van Suzuki, combineren moderne technologie met een stille, comfortabele rijervaring. Daarmee is elektrisch rijden niet alleen duurzaam, maar ook een slimme en toekomstgerichte keuze.

De nieuwe volledig elektrische e VITARA

De onlangs geïntroduceerde volledig elektrische e VITARA heeft een moderne, krachtige design en met zijn geavanceerde batterij-elektrische aandrijflijn biedt hij een vlotte en scherpe rijbeleving. De elektrische aandrijflijn bestaat uit de zeer efficiënte eAxle, die de motor en omvormer integreert, en een lithium-ijzerfosfaat batterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid. De e VITARA wordt leverbaar in het najaar van 2025.

*Bekijk de factsheet over het voorstel van de nieuwe tariefkorting van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische personenauto’s.
bron https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/motorrijtuigenbelasting-auto-mrb
Er wordt voor emissievrije personenauto’s in de motorrijtuigenbelasting (mrb) vanaf 2026 tot en met 2029 een nieuwe tariefkorting geïntroduceerd van 25%. De tariefkorting geldt zowel voor het rijksdeel van de mrb, als voor de provinciale opcenten. Vanaf 2030 vervalt de tariefkorting. In 2024 en 2025 blijft de korting gelijk aan wat was afgesproken in het Klimaatakkoord.
In het voorjaar van 2025 zal het kabinet de hoogte van de tariefkorting voor elektrische auto’s opnieuw beoordelen. Ook zal het kabinet in 2028 de hoogte ervan evalueren. Het kabinet bekijkt dan ook hoe de tariefkorting uitwerkt voor de verschillende autosegmenten op basis van hun afmeting.