Boottesten test Waterspoor 717 met Suzuki DF140
"Voor de aandrijving van de Waterspoor 717 met een outboard viel het oog op de DF 140 van Suzuki, de grootste en sterkste motor die in de bun van de Waterspoor past. De DF 140 is mooi compact, maar zoals bij de meeste outboards in de bun kan de motor niet worden getrimd. Daardoor blijft de staart van de motor altijd in het water en zijn de vaareigenschappen niet met trim te veranderen. Tot zover de nadelen van aandrijving met een outboard in de bun. Toch zijn de voordelen groter en talrijker. Ik noem er vier. In de eerste plaats de ruimte. Met een outboard heb je geen motorkist meer in het midden van de kuip, dus meer plek aan boord. Op plek twee komt het gewicht. Een outboard is altijd lichter dan een vergelijkbare inboard diesel. Uiteindelijk zal de boot met een buitenboordmotor dus ook sneller zijn. Ten derde is het onderhoud van moderne buitenboordmotoren simpeler en goedkoper dan voor inboard motoren.
Maar geld speelt niet alleen bij het onderhoud een rol. Want op de vierde plek blijkt een voordeel dat deze uitvoering prijstechnisch interessanter is dan een vergelijkbare dieseluitvoering. Overigens is de Waterspoor 717 maximaal met een 110 pk Yanmar diesel uit te rusten. Dat scheelt 30 pk met de geteste Suzuki DF 140. Deze viertakt motor is een viercilinder in lijn met een inhoud van dik twee liter, met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, 16 kleppen in totaal dus. Het is een moderne, computergestuurde viertakt met ‘lean burn control’. Dat is een O2 feedback controlesysteem die met een sensor permanent controleert of verbranding wel optimaal plaatsvindt. Zo kun je extra schoon en zuinig varen Mooi is ook dat deze Suzuki een distributieketting heeft en geen riem. Dat is duurzamer en maakt het onderhoud nog simpeler.
De Suzuki DF 140 in de Waterspoor 717 outboard heeft een water detectiesysteem dat waarschuwt als er vocht in de brandstof is gekomen, een probleem dat vaak optreedt door het opwarmen en afkoelen van de brandstof als de tank niet helemaal vol is. Dan condenseert het vocht in de lucht boven de benzine en dat kan problemen geven. De boot heeft een mechanisch bediende gashendel, maar er is ook een elektronische drive-by-wire uitvoering mogelijk. Bijzonder is dat de motor optioneel zonder sleutel ts starten is. Het Keyless Start Systeem is ook een startonderbreker die diefstal kan voorkomen. En dan het laatste bijzondere feitje. Deze motor is zoals alle modellen van 115/140 pk uitgevoerd met een microplastics filter. Dat zorgt dat minuscule plasticdeeltjes uit het koelwater worden gefilterd. Zo maakt Suzuki de wereld een beetje schoner."