BLOG

Buitenboordmotor winterklaar maken? Zo doe je dat.

Buitenboordmotor winterklaar maken

Wanneer de dagen korter worden en het vaarseizoen ten einde loopt, is het tijd om na te denken over het winterklaar maken van je buitenboordmotor. Een stap die vaak onderschat wordt, maar onmisbaar is om schade, startproblemen en dure reparaties in het voorjaar te voorkomen.

Of je nu vaart met een lichte 4PK buitenboordmotor, een krachtige 150PK motor of ons topmodel met 350PK, goed onderhoud in de winter is van groot belang. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je jouw buitenboordmotor winterklaar maakt. Daarbij delen we handige tips voor alle motorgroottes én linken we door naar onze specifieke modellenpagina’s voor meer technische info.

Suzuki_buitenboordmotoren_onderhoud

Waarom moet je je buitenboordmotor winterklaar maken?

Buitenboordmotoren zijn gevoelig voor vorst, vocht en stilstand. Water in de motor of leidingen kan bevriezen en onderdelen beschadigen. Daarnaast kan brandstof verouderen, wat problemen bij de start in het voorjaar veroorzaakt.

Een goed winteronderhoud voorkomt niet alleen schade, maar verlengt ook de levensduur van je motor. Daarnaast zorg je ervoor dat je in het voorjaar direct zorgeloos kunt starten. Ook voorkomt het roestvorming en vastzittende onderdelen, die vaak pas merkbaar worden zodra je weer gaat varen.

Stap voor stap je buitenboordmotor winterklaar maken

Stap 1: Spoel het koelsysteem door

Begin met het doorspoelen van het koelsysteem. Zeker na gebruik op zout of brak water is dit cruciaal om zoutaanslag en corrosie te voorkomen. Zet de motor in een spoelbak of gebruik een spoeladapter die je op de wateraansluiting monteert. Laat de motor enige tijd draaien, zodat het koelcircuit volledig schoon wordt gespoeld.

Laat de motor na het spoelen volledig uitlekken en goed drogen. Zorg ervoor dat er geen water in het systeem achterblijft, om bevriezing in de winter te voorkomen. Meer weten over het reinigen van je koeling? Lees ook ons artikel over de koeling van je buitenboordmotor reinigen.

Stap 2: Brandstofsysteem onderhouden

Al onze buitenboordmotoren zijn geschikt voor EU 95, echter wanneer je heel weinig vaart of lang stil staat raden we EU98 staan. Brandstof veroudert snel. Je kunt ervoor kiezen om de tank volledig leeg te varen voor de winter, maar een andere optie is de tank volledig te vullen en een brandstofstabilisator toe te voegen. Zo voorkom je dat er condens in de tank ontstaat of dat de brandstof afbreekt.

Ook is het belangrijk om de carburateur te legen. Koppel de brandstofleiding los en laat de motor draaien tot hij vanzelf uitvalt. Hiermee zorg je ervoor dat de carburateur en leidingen vrij zijn van brandstofresten die kunnen aankoeken of verstoppen.

Stap 3: Olie verversen en smering controleren

Voor viertaktmotoren is het belangrijk om de motorolie te verversen. Oude olie bevat vaak vocht en zuren die interne slijtage kunnen veroorzaken. Controleer tevens de olie van het staartstuk. Melkachtige olie duidt op waterinfiltratie, wat serieuze schade kan veroorzaken als je dit negeert.

Smeer daarnaast alle bewegende delen, zoals gashendels, stuurmechanismen en de schakelaar van de motor, met een goed smeermiddel. Let ook op kleine onderdelen zoals de kantelbeugel en propelleras.

Stap 4: Bougies controleren

Draai de bougies los en controleer ze op slijtage, vuil of roest. Vervang ze indien nodig. Spuit vervolgens een kleine hoeveelheid motorolie of speciaal smeermiddel in de cilinder(s) om roestvorming te voorkomen tijdens de opslagperiode. Draai de motor een paar keer rond zodat het smeermiddel zich goed verspreidt.

Stap 5: Propeller reinigen en controleren

Demonteer de propeller en verwijder vuil, vislijnen of andere resten. Maak de as schoon en vet deze goed in met waterbestendig vet. Zo voorkom je dat de propeller vast komt te zitten. Controleer ook de propellerbladen op beschadigingen en slijtage, zodat je in het voorjaar niet voor verrassingen komt te staan.

Stap 6: Elektrische onderdelen en accu nakijken

Als je motor een accu heeft, haal deze dan los en bewaar hem op een droge, vorstvrije plek. Laad de accu elke paar weken kort bij om diepontlading te voorkomen. Controleer direct alle stekkers, aansluitingen en bedrading op corrosie of beschadiging en herstel dit waar nodig.

Stap 7: Motor opslaan op de juiste manier

Bewaar je motor bij voorkeur rechtop in een goed geventileerde, vorstvrije ruimte. Gebruik een ademende motorhoes om stof en vuil tegen te houden, maar voorkom volledig luchtdichte afdekking. Dit voorkomt condensvorming en schimmel.

Diverse Suzuki buitenboordmotoren, zoals de DF4A, DF5A en DF6A, zijn bovendien ontworpen om veilig op meerdere manieren te worden neergelegd, wat de opslag vereenvoudigt.

Wat je zeker niet mag vergeten

Naast de standaardstappen is het slim om het koelwatersysteem extra te checken. Draai de motor nog eens kort rond om zeker te weten dat alle koelkanalen leeg zijn. Controleer ook de slangen, anodes en impeller op slijtage en vervang ze waar nodig. Dit moment leent zich ook uitstekend om accessoires en onderdelen zoals brandstoftanks, motorsteunen en verlengkabels te reinigen en te inspecteren.

Naast onderhoud van de motor adviseren wij om ook het onderwaterschip goed te onderhouden. Dit houdt in het verwijderen van aangroei en schelpen en eventueel aanbrengen van een primer. Dit bevordert de vaareigenschappen waardoor je weer een betere prestatie uit je buitenboordmotor haalt.

Wanneer moet je je buitenboordmotor winterklaar maken?

Maak je motor winterklaar zodra je het vaarseizoen afsluit. Wacht niet tot de eerste nachtvorst, want bevriezing kan al bij lichte vorstschade veroorzaken. Vaak is eind september tot begin november het ideale moment, afhankelijk van jouw vaargedrag.

Slim combineren met onderhoud

Het winterklaar maken van je buitenboordmotor is hét moment om direct groot onderhoud te combineren. Denk aan het vervangen van anodes, inspectie van de propeller, het nalopen van lagers en kabels of het vervangen van versleten onderdelen. Zo start je het nieuwe vaarseizoen met een betrouwbare, probleemloze motor.

Onderhoud bij de Suzuki-dealer

De officiële Suzuki Marine dealers zijn dé aangewezen plek voor onderhoud en garantie voor jouw Suzuki buitenboord motor. Wij adviseren je alle onderhoudswerkzaamheden, reparaties en garantiewerkzaamheden uit te laten voeren door de Suzuki-dealer bij wie je jouw buitenboordmotor hebt gekocht. Je dealer kent jouw buitenboordmotor en haar historie en kan je de best mogelijke service verlenen.

Suzuki_Marine_Onderhoud

De officiële Marine dealers zijn door Suzuki technisch opgeleid en worden elk jaar bijgeschoold om optimaal van alle technische vernieuwingen op de hoogte te blijven. Bij de Suzuki-dealer kun je rekenen op snelle, betrouwbare service en duidelijke afspraken. Onze getrainde experts weten precies wat jouw Suzuki nodig heeft. En je houdt bij onderhoud door de officiële Suzuki-dealer aanspraak op de garantie.

Veel gestelde vragen winterklaar maken

  • Dit hangt af van het type motor en de werkzaamheden. Voor kleine motoren liggen de kosten vaak tussen €100 en €250 bij de Suzuki-dealer.

  • Klein onderhoud om je motor in topconditie te houden kan je prima zelf doen. Suzuki geeft echter 6 jaar garantie en een voorwaarde om deze garantie te behouden, is om jaarlijks onderhoud door een officiële Suzuki-dealer te laten uitvoeren.

  • Dat wordt afgeraden. Zelfs onder een hoes kan vorstschade veroorzaken. Bewaar de motor bij voorkeur vorstvrij, zeker als je een viertaktmotor hebt.