
Langstaart of kortstaart buiten-boordmotor?
Zo bepaal je de juiste keuze
Kortstaart of langstaart buitenboordmotor
Wie een buitenboordmotor wil kopen, loopt al snel tegen de termen kortstaart en langstaart aan. Maar wat betekent dat eigenlijk? En nog belangrijker: welke past bij jouw boot?
Wat bedoelen we met staartlengte?
De staartlengte van een buitenboordmotor, ook wel schachtlengte genoemd, is de afstand tussen de bevestiging van de motor (de zogenaamde bevestigingsklem) en de onderkant van de cavitatieplaat, net boven de schroef. Simpel gezegd: hoe lang de “staart” van de motor is.
Deze lengte moet passen bij de spiegelhoogte van je boot. Deze lengte moet afgestemd zijn op de hoogte van de spiegel – dat is de verticale achterkant van de boot waarop de motor wordt gemonteerd. De juiste staartlengte zorgt ervoor dat de schroef zich volledig onder water bevindt, zonder onnodige weerstand of cavitatie. En je wilt ook niet dat de prop lucht hapt, waardoor deze boven water komt tijdens het varen en daardoor onnodig te veel touren maakt.

Hoe meet je de spiegelhoogte?
Gebruik een meetlint en meet de afstand vanaf de bovenkant van de spiegel (waar je de motor ophangt) tot de onderkant van de romp, loodrecht naar beneden. Deze waarde bepaalt welke motor je nodig hebt.
Hieronder zie je welk type motor bij welke spiegelhoogte hoort:
Spiegelhoogte boot | Geschikte motor |
---|---|
Tot ± 42 cm | Kortstaart |
43 t/m 53 cm | Kortstaart of langstaart |
54 t/m 65 cm | Langstaart |
66 t/m 75 cm | Extra langstaart |
Meer dan 75 cm | Ultra langstaart |
Let op: als je spiegelhoogte in de twijfelzone valt (±44-51 cm), dan spelen factoren als belading, vaargebied (bijvoorbeeld ondiep water) en snelheid ook een rol. Twijfel je? Dan is het verstandig om advies in te winnen bij een dealer. Zij kunnen ook rekening houden met het type boot, het verwachte vaargebied en het gewenste motorgedrag. Zo voorkom je onnodige weerstand, trillingen of ondiepe schroefstand.
Bij 95% van de rubberboten tot 4m heb je veelal een kortstaart buitenboordmotor nodig.
Wanneer kies je voor een kortstaart of een langstaart?
Allereerst; laat je adviseren door de dealer, die het beste de eigenschappen en voorschriften van de boot(combinatie) kent.
Wanneer heb je een kortstaart nodig?
Een kortstaart buitenboordmotor is bedoeld voor boten met een spiegelhoogte van ongeveer 38 tot 43 cm. Dit type wordt vooral gebruikt bij lichte en kleine vaartuigen, zoals rubberboten, bijboten of kleine aluminium boten. 95% van de rubberboten tot 4 meter heeft een kortstaart buitenboordmotor nodig.
In situaties waarbij je vaak in ondiep water vaart of de boot eenvoudig moet kunnen kantelen of uit het water tillen, biedt een kortstaartmotor praktische voordelen. Ook bij boten met een spiegel tussen de 43 en 53 cm kan een kortstaart geschikt zijn, afhankelijk van je vaargebied.
Wanneer heb je een langstaart nodig?
Langstaart buitenboordmotoren zijn geschikt voor boten met een spiegelhoogte van circa 53 tot 65 cm. Denk hierbij aan grotere consoleboten, zeilboten of kajuitboten, waarbij de motor wat dieper moet komen te hangen om efficiënt te kunnen werken. Bij hogere spiegels helpt de extra lengte van de staart om de propeller op de juiste diepte te positioneren, wat zorgt voor stabiele vaareigenschappen. Ook hier geldt dat bij een spiegelhoogte tussen de 43 en 53 cm de keuze afhangt van jouw vaargebied en het gewenste gedrag van de boot.
Voorbeelden: wanneer kies je wat?
- Kortstaart buitenboordmotor: Ideaal voor kleine boten zoals rubberboten, bijboten of lichte visboten met een lage spiegel.
- Langstaart buitenboordmotor: Geschikt voor consoleboten, zeilboten of kajuitboten met een hogere spiegel.
- Extra langstaart of ultra langstaart: Meestal gebruikt voor zeilboten met een diepe spiegel of catamarans.

Waarom is de juiste staartlengte zo belangrijk?
Een verkeerde staartlengte heeft directe gevolgen:
- Te korte motor: De propeller ligt deels boven water, waardoor de motor caviteert (lucht wordt meegezogen en de motor verliest kracht), het toerental fluctueert en de voortstuwing onvoldoende is.
- Te lange motor: De propeller zit te diep in het water, wat leidt tot meer weerstand, verlies van vermogen en een verhoogd brandstofverbruik en komt moeilijker in plané.
- Daarnaast verhoogt een verkeerde keuze de kans op schade aan de motor of de boot zelf, zeker bij hogere snelheden of golvend water.
Suzuki buitenboordmotoren per staartlengte
Bekijk ook onze modellen per staartlengte:
Model | PK | Staartlengte(n) | Toelichting |
---|---|---|---|
DF2.5 | 2.5 | S (38 cm) | Alleen kortstaart |
DF4A / DF5A / DF6A | 4–6 | S (38 cm), L (51 cm) | Beide opties |
DF8A | 8 | S, L | Beide opties |
DF9.9B | 9.9 | S, L | Beide opties |
DF15A | 15 | S, L | Beide opties |
DF20A | 20 | S, L | Beide opties |
DF30A | 30 | S, L | Beide opties |
DF40A / DF50A | 40–50 | S, L | Geen kortstaart beschikbaar |
DF60A / DF70A | 60–70 | S, L | Vaak gebruikt op zwaardere boten |
DF90A | 90 | L, X | Lang- of extra langstaart |
DF100B / DF115B / DF140B | 100–140 | L, X | Grotere motoren |
DF150A / DF175A / DF200A | 150–200 | L, X | Enkel lang en extra lang |
DF250A / DF300A / DF350A | 250–350 | X, soms XX | Voor grote boten |
Twijfel je nog?
Als je niet zeker weet welk type je nodig hebt, laat dan een expert meekijken.
Voor de kennis van Suzuki buitenboordmotoren en voor vragen kan je altijd terecht bij je Suzuki-dealer. Met meer dan 50 dealers zit er altijd wel een in de buurt! Je kunt ook kijken of de fabrikant van je boot of vorige eigenaar een aanbeveling heeft gedaan. Een verkeerde keuze levert niet alleen frustratie op, maar kan ook een flinke kostenpost worden.