Varen met<br/>*kou en vorst*: <br/> 10 tips op een rij
BLOG

Varen met
kou en vorst:
10 tips op een rij

Varen kan in principe het hele jaar door, ook met kou en vorst. Indien je bij koud weer of bij vorst het water op gaat, is het wel verstandig om wat voorzorgmaatregelen te treffen. We helpen je graag met 10 tips op weg.

Tip 1: denk aan goede kleding

Niet alle boten hebben een gesloten, warme cabine, het is daarom belangrijk dat je goed beschermd bent tegen lagere temperaturen. Investeer daarom in een kwalitatief hoogwaardige winter-oufit. Denk aan een wind- en waterdichte warme winterjas waarin je toch voldoende mobiel bent om flexibel te kunnen bewegen. Denk ook aan een warme en waterdichte broek en een muts, sjaal en handschoenen. Gaan er passagiers mee? Zorg er dan voor dat ook deze personen over goede kleding beschikken. Zorg er ook voor dat iedereen een reddingsvest draagt, bij voorkeur met een life line. Als je in de winter in het water valt, kan er snel onderkoeling van het lichaam optreden. Denk ook aan schoenen met goed profiel want het kan verraderlijk glad zijn aan boord.

Wintervaren_3
Suzuki-Marine-slecht-weer-tips

Tip 2: Check het weerbericht

Twijfel je of het verstandig is om in de kou te gaan varen? Gebruik dan vooral je gezond verstand. Soms is het beter om je vaartocht uit te stellen. Houd het weerbericht goed in de gaten en zorg ervoor dat je altijd goed voorbereid bent op de omstandigheden.

Tip 3: Zorg dat je voldoende gas, water en brandstof meeneemt

Een vaartocht in de kou vraagt om een goede voorbereiding. Boten kunnen in koud weer namelijk meer verbruiken voor dezelfde afstand. Hierdoor is de kans groot dat je meer gas, water en brandstof nodig hebt dan normaal. Zorg er dus voor dat je van alles genoeg bij je hebt, zodat je niet onverwacht zonder komt te zitten tijdens je tocht.

Tip 4: Zorg voor goede verlichting

Verlichting is in de winter extra belangrijk, omdat het sneller donker wordt. Zorg ervoor dat je altijd de verplichte verlichting op je boot hebt gemonteerd om ongelukken te voorkomen. Daarnaast is het slim om extra verlichting mee te nemen voor noodgevallen, zodat je bij schade niet voor verrassingen komt te staan. Je weet immers nooit zeker of de haven waar je aanlegt goed verlicht is. Goede verlichting zorgt er bovendien voor dat jij beter kunt zien en dat anderen jou goed kunnen zien op het water.

Tip 5: Let op aangepaste waterwegvoorzieningen

Vanaf 1 november gaat het winterschema in, wat betekent dat veel sluizen en bruggen eerder dichtgaan. Houd hier rekening mee om te voorkomen dat je vast komt te zitten tijdens het varen. De aangepaste tijden vind je in de wateralmanak of op vaarweginformatie.nl. Daarnaast wordt de betonning, speciaal geplaatst voor recreatie- of kleine vaart, in de winter vaak verwijderd. Deze markeringen helpen bij het navigeren door de vaargeul en geven aan waar het ondiep of gevaarlijk is. Wees dus niet verbaasd als je ze tijdens de winter niet meer ziet!

Steensteegbrug-Gramsbergen

Tip 6: denk aan de juiste motorolie

Als de temperaturen zakken, is het belangrijk dat de motor soepel blijft presteren. Olie met de juiste viscositeit bij koud weer is enorm belangrijk. Laat je goed informeren over de juiste olie geschikt voor winterse omstandigheden.

Boot 17 Juli-13

Tip 7: voorkom bevriezing van cruciale motoronderdelen

In de wintermaanden komt het vaak voor dat er bevriezing optreedt van het onderwaterhuis en de koelmantel van de motor. Dit kan gebeuren als de buitenboordmotor omhoog kantelt waardoor er water in het onderwaterhuis en de koelwaterkanalen van de motor kan lopen. Dit water kan bij zeer lage temperaturen bevriezen. Bevroren water in je buitenboordmotor wil je te allen tijde voorkomen, want het kan zorgen voor ernstige motorschade.

Wanneer de buitenboordmotor gebruikt wordt bij een buitentemperatuur onder nul, moet je er voor zorgen dat het staartstuk altijd onder water is. Trim de motor dus helemaal naar beneden. Als de motor uit het water wordt genomen en opgeborgen in de winter, houd de motor dan verticaal totdat alle koelwater uit de motor is gestroomd. Raadpleeg hiervoor ook de handleiding van je motor.

Tip 8: verwijder de aftapplug

Door de aftapplug in je boot na elke boottocht te verwijderen kan het water uit het motorruim lopen.

Tip 9: denk aan de juiste benzine

Het water opzoeken zonder dat je boot winterklaar is, is niet heel verstandig. Het gebruik van de juiste benzine is belangrijk. Gebruik benzine met gestabiliseerde brandstof om gom- en vernisachtige aanslag te helpen voorkomen. Wie vaart met benzine met ethanol of methanol kan te maken krijgen met beschadiging van het brandstofsysteem door zuurvorming in de leidingen. De moderne buitenboordmotoren van Suzuki Marine zijn vrijwel allemaal geschikt voor E10-brandstof. Let er wel op dat voor sommige niet-compatibele motoren de verhoging van bio-ethanol op de middellange/lange termijn problemen kan veroorzaken. Als je de buitenboordmotor een paar maanden niet gebruikt, dan is E10 niet aan te raden. Deze brandstof trekt vocht aan waardoor er corrosie kan ontstaan. De alcohol in de brandstof verhoogt het risico op schade aan rubberen onderdelen en corrosie van metalen onderdelen ook enigszins. Daarom is het van groot belang je Suzuki-motor steeds op de voorgeschreven tijdstippen te laten nakijken en onderhouden door een erkend Suzuki Marine Dealer.

Wintervaren_2

Tip 10: Winterklaar maken

Als je aan het einde van het vaarseizoen niet meer van plan bent om je buitenboordmotor te gebruiken voor een paar maanden, moet jouw buitenboordmotor naast het normale onderhoud, zoals het verversen van de olie en het controleren van de filters, weer winterklaar worden gemaakt. Maak hiervoor een afspraak bij de Suzuki Marine Dealer.

Denk ook aan de accu!

Om de accu van je buitenboordmotor goed te beschermen tegen kou en vorst, is het belangrijk om ook deze winterklaar te maken. Accu’s lopen langzaam leeg door zelfontlading, zelfs als ze niet gebruikt worden. Zorg er daarom voor dat de accu altijd goed is bijgeladen voordat je de boot voor langere tijd opslaat. Een lege accu is namelijk kwetsbaar voor bevriezing, wat kan leiden tot onherstelbare schade. Een volle accu daarentegen bevriest niet. Mocht de accu toch leeg raken en bevriezen, dan is de kans groot dat hij kapot gaat en vervangen moet worden.

Ook als je een zomerseizoen minder gevaren hebt is onderhoud essentieel. Maak daarom in het najaar een afspraak voor een onderhoudsbeurt voor een soepele en veilige start van het nieuwe vaarseizoen in het voorjaar.

Suzuki_Marine_Onderhoud