Boottesten test VanVossen 777 met Suzuki DF100B
"Dit is een test over een speciale boot en een bijzondere motor. De boot is de VanVossen 777 Sport en dit is een van de grotere tenders van dit merk. Dat het een Sport uitvoering is, zie je direct aan de terugvallende neus, de zogenaamde bijl-boeg. Daarmee klief je ook op hoge snelheid messcherp door de golven. Dit is dus echt een tender voor het snellere werk. Daarbij hoort een krachtige motor en dat is in het geval van de testboot een Suzuki 100 pk.
In de 777 Sport is motorisering van 50 pk tot en met een Suzuki 150 pk mogelijk. De geteste 100pk motor is een zuinige viercilinder, die verborgen is in de bun achter op de tender. Plaatsing in een bun heeft een paar voordelen. Zo hoor je door de geïsoleerde bun minder motorgeluid van de toch al stille motor. Ook is zo’n verdekt opgestelde motor veel minder snel doelwit van diefstal. De motor is goed op te trimmen zonder dat je het deksel van de bun hoeft open te zetten.
De basis van de Suzuki F100 is een nieuw ontwikkeld, 1500 cc blok met bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. In totaal heeft de motor dus 16 kleppen. Dat maakt grotere flow van in- en uitlaatgassen mogelijk dan bij twee kleppen. Daardoor heeft zo’n motor dus meer vermogen. De aandrijfas is iets uit het midden van de motor geplaatst, dat heet ‘offset positioning’. Plaatsing van de aandrijfas naar voren zorgt dat de machine compacter wordt en het zwaartepunt van de motor meer naar voren komt te liggen. Daardoor trilt deze 100 pk minder en stuurt stabieler. Ook is deze 100 pk door alle technieken lichter. Met 157 kilo is deze viercilinder 100 pk de lichtste in haar klasse.
In deze tijd is het belangrijk dat motoren niet alleen krachtig zijn, maar vanwege de brandstofprijzen vooral ook heel zuinig. Wat dat betreft scoort deze 100 pk ook weer als beste van haar klasse. Die zuinigheid heeft alles te maken met het ‘lean burn control system’. In elke moderne motor zit een computer, dat wordt het motormanagement genoemd. Deze computer bepaalt bij elk toerental precies de minimaal benodigde hoeveelheid brandstof. Daardoor kun je op elk toerental met het zuinigst mogelijke mengsel van brandstof en lucht varen. Samen met het multi-point injectiesysteem zorgt dit systeem voor het bijzonder lage verbruik.
Als je de motor start maakt deze een krachtig geluid, dat na een paar tellen verdwijnt. In de goed geventileerde bun is geen geforceerde ventilatie nodig. De motor loopt soepel en is dankzij het hydraulische stuursysteem makkelijk te bewegen. Manoeuvreren is met een buitenboordmotor eigenlijk altijd kinderspel en zelfs achteruitvaren is een moeiteloos karweitje. Opvallend is dat het achterdek bij het achteruitvaren kurkdroog blijft. Accelereren doe je op de nog geen 1000 kilo wegende boot met de 100 pk Suzuki motor als een vuurpijl. Zelfs in het midden-bereik van de toeren kun je nog flink versnellen. De topsnelheid ligt net iets onder de 50 km per uur. Onder alle omstandigheden en zelfs in snelle bochten, houd je maximale controle, want het onderwaterschip is fenomenaal. Op de vaareigenschappen is echt niets af te dingen."